De 6 Gouden Regels Voor Je Eerste Berichtje: Hoe Ik Leerde Stoppen Met Cringey Openers

Spoiler alert: “Hey” is NIET de weg naar romantisch succes!

Inleiding: Mijn Digitale Dating Ramp

Oké, laten we eerlijk zijn – ik was een absolute ramp toen het ging om online dating berichten. En met “ramp” bedoel ik het soort digitale catastrofe waar je nog jaren later wakker van ligt, starend naar het plafond om 3 uur ’s nachts.

Het was 2019, ik had net mijn eerste dating app gedownload (ja, ik was een laatbloeier), en ik dacht dat ik de Shakespeare van de swipe-wereld zou worden. Spoiler alert: dat was ik niet. Sterker nog, ik was meer de equivalent van een toevallige toetsaanslagen van een kat die over een toetsenbord loopt.

Mijn eerste bericht ooit? Hou je vast: “Hey knappert, hoe gaat het? Je ziet er leuk uit.” ‍♂️

Ik weet het. Ik WEET het. Stop met kreunen, ik kreun al genoeg voor ons beiden. Maar weet je wat? Die pijnlijke ervaring (en de stilte die erop volgde) werd mijn wake-up call. Na maanden van trial and error, veel onderzoek, en genoeg digitale faceplants om een YouTube compilatie te vullen, ontdekte ik de zes gouden regels die je eerste bericht kunnen transformeren van “cringe” naar “charming.”

Waarom Je Eerste Bericht Zo Belangrijk Is

De Harde Waarheid Over Online Dating

Hier is het ding: gemiddeld krijgen vrouwen op dating apps tussen de 50-100 berichten per week. Mannen? Die zitten meer rond de 5-10 berichten. Dat betekent dat als je een vrouw bent, je inbox eruitziet als Black Friday bij de mediamarkt – pure chaos. En als je een man bent, vecht je om aandacht in een zee van “Hey schatje” berichten.

Ik herinner me nog dat mijn vriendin Sarah me haar Tinder inbox liet zien. Holy moly! Het was als kijken naar een eindeloze stroom van:

  • “Hey”
  • “Hoi”
  • “Sup”
  • “Je bent mooi”
  • En mijn persoonlijke favoriet: “Netflix and chill?” (subtiliteit is dood, mensen)

Mijn Eerste Succesvolle Match: Een Verhaal Vol Hoop

Na weken van radiostilte kreeg ik eindelijk een match die ook daadwerkelijk reageerde. Haar naam was Emma, ze had een foto waarop ze een boek las in een park, en in haar bio stond: “Koffie-verslaafde en weekend-wandelaar.”

In plaats van mijn gebruikelijke “Hey knappert” routine, deed ik iets radicaals: ik las haar profiel. Echt gelezen. En toen schreef ik: “Ik zie dat je een boekenwurm bent! Wat is het beste boek dat je dit jaar hebt gelezen? Ik zoek nog naar een nieuwe page-turner voor mijn treinreizen.”

En raad eens? Ze reageerde! Niet alleen reageerde ze, we hadden een gesprek van twee uur over boeken, reizen, en onze gedeelde obsessie met havermelk lattes. We hadden drie maanden iets moois – het eindigde uiteindelijk omdat zij naar het buitenland verhuisde voor werk, maar die eerste succesvolle conversatie gaf me het vertrouwen dat ik nodig had.

Regel 1: Lees Het Profiel Alsof Je Leven Ervan Afhangt

Waarom Dit De Belangrijkste Regel Is

Dit klinkt misschien voor de hand liggend, maar je zou versteld staan van hoeveel mensen dit overslaan. Ik was er ook schuldig aan in mijn begindagen. Ik zag een leuke foto, swipete rechts, en stuurde meteen een generiek berichtje. Het resultaat? [Chirp chirp. ]

Mijn Profiel-Lees Strategie

Na mijn Emma-succes ontwikkelde ik een systeem:

1. Scan alle foto’s zorgvuldig

  • Let op achtergronden (reizen, hobby’s, huisdieren)
  • Zoek naar unieke details
  • Let op lichaamstaal en expressies

2. Lees de bio drie keer

  • Eerste keer: algemene indruk
  • Tweede keer: specifieke interesses
  • Derde keer: humor, persoonlijkheid, rode vlaggen (niet letterlijk)

3. Zoek naar verbindingen

  • Gedeelde interesses
  • Vergelijkbare waarden
  • Gespreksstarters

Een Epische Profiel-Lees Faal

Oké, tijd voor mijn meest pijnlijke verhaal. Ik had een match met Lisa, een vrouw die duidelijk een passie had voor fitness. Haar foto’s toonden haar tijdens bergbeklimmen, yoga poses, en een marathon medaille. Haar bio vermeldde expliciet: “Fitnessfanaat die altijd op zoek is naar nieuwe outdoor avonturen.”

Mijn briljante openingszin? “Hey! Ik zie dat je van binnen blijven houdt. Wil je misschien een Netflix marathon doen?” ‍♂️

Ik realiseerde mijn fout drie seconden nadat ik op “verstuur” had gedrukt. De stilte die volgde was oorverdovend. Lisa reageerde nooit, en ik kon haar geen ongelijk geven.

Hoe Het WEL Moet: Succesvolle Profiel-Gebaseerde Openers

Hier zijn enkele openers die daadwerkelijk werkten:

Voor een hondenpersoon:
“Ik zie dat je een golden retriever hebt! Ik overweeg er zelf een te nemen – zijn ze echt zo energiek als iedereen zegt? En belangrijker: is het waar dat ze alles opeten wat ze vinden?”

Voor een reiziger:
“Bali ziet er geweldig uit op je foto’s! Ik was daar vorig jaar en ben nog steeds verslaafd aan nasi goreng. Wat was jouw favoriete lokale gerecht?”

Voor een muziekliefhebber:
“Arctic Monkeys fan! Heb je hun laatste album al gehoord? Ik ben er nog niet helemaal uit of het beter is dan AM.”

Wat zet je in je eerste bericht

Regel 2: Stel Vragen Die Verder Gaan Dan “Hoe Gaat Het?”

Waarom “Hoe Gaat Het?” De Dood Van Conversaties Is

“Hoe gaat het?” is het equivalent van small talk over het weer – het is veilig, voorspelbaar, en dodelijk saai. Ik leerde dit op de harde manier toen ik week na week deze opener gebruikte en me afvroeg waarom niemand reageerde.

De Wetenschap Achter Goede Vragen

Volgens een studie van de dating app Hinge krijgen berichten met vragen 30% meer reacties dan berichten zonder vragen. Maar niet alle vragen zijn gelijk. De beste vragen zijn:

  • Specifiek – niet algemeen
  • Interessant – prikkelend om te beantwoorden
  • Persoonlijk – gebaseerd op hun profiel
  • Open– meer dan ja/nee antwoorden

Mijn Vraag-Evolutie: Van Saai Naar Succesvol

Fase 1: De Saaie Periode

  • “Hoe gaat het?
  • “Wat doe je vandaag?”
  • “Leuke foto’s!”

Resultaat: Tumbleweeds en stilte

Fase 2: De Experimentele Periode

  • “Als je een superkracht kon kiezen, welke zou het zijn?”
  • “Wat is het vreemdste eten dat je ooit hebt geprobeerd?”
  • “Als je leven een film was, wat zou de titel zijn?”

Resultaat: Meer reacties, maar nog niet helemaal het resultaat dat ik voor ogen had

Fase 3: De Gepersonaliseerde Aanpak

  • “Ik zie dat je van koken houdt – wat is het meest ambitieuze gerecht dat je ooit hebt geprobeerd te maken?”
  • “Die foto van Machu Picchu is prachtig! Wat was het moeilijkste deel van die trek?”
  • “High five voor koffieverslaafden! Wat is jouw ‘treat yourself’-koffie?”

Resultaat: Jackpot!

Mijn Top 15 Vraag-Openers Die Daadwerkelijk Werken

Voor Reizigers:

1. “Wat is de meest onverwachte plek waar je lokale vrienden hebt gemaakt tijdens het reizen?”
2. “Welke stad heeft je het meest verrast en waarom?”
3. “Wat is het vreemdste lokale gerecht dat je ooit moest proberen?”

Voor Foodies:

4. “Wat is je signature gerecht wanneer je indruk wil maken?”
5. “Ben je team zoet of team hartig wanneer het om ontbijt gaat?”
6. “Welk restaurant ken je dat nobody anders kent maar dat amazing is?”

Voor Muziekliefhebbers:

7. “Wat is het beste concert dat je ooit hebt gezien?”
8. “Welk nummer kun je niet overslaan als het op shuffle komt?”
9. “Ben je iemand die hele albums luistert of spring je van nummer naar nummer?”

Voor Sportievelingen:

10. “Wat motiveert je om vroeg op te staan voor een workout?”
11. “Wat is je guilty pleasure na een intense training?”
12. “Ben je meer een gym persoon of outdoor adventure type?”

Voor Boekenwormen:

13. “Wat is het laatste boek dat je in één ruk hebt uitgelezen?”
14. “Team fysiek boek of team e-reader?”
15. “Welk boek zou je verplichte literatuur maken voor iedereen?”

Regel 3: Gebruik Humor, Maar Wees Jezelf

Waarom Humor Zo Krachtig Is (En Zo Gevaarlijk)

Humor is als een dubbelzijdig zwaard – correct gebruikt kan het instant chemistry creëren, gebruik je het verkeerd dan kan het je kansen sneller vernietigen dan je “sorry” kunt typen. Ik heb beide kanten meegemaakt, geloof me.

Mijn Humor Horror Story

Het was een zaterdag middag, ik had gematcht met Melissa, een kunstenares met een prachtig portfolio op haar profiel. Er stond een foto tussen van een abstract schilderij dat ze had gemaakt. Mijn brein dacht: “Dit is je moment om grappig te zijn!”

Mijn bericht: “Wauw, dat abstracte schilderij! Het doet me denken aan de tijd dat mijn neefje van 5 met verf speelde . Kunst is zo subjectief toch?”

Record scratch

Ik realiseerde me onmiddellijk dat ik net haar passie had vergeleken met het geknoei van een peuter. Melissa reageerde nooit, en eerlijk, ik kan het haar niet kwalijk nemen. Het was een perfecte masterclass in hoe je humor NIET gebruikt.

De Anatomie Van Goede Dating App Humor

Na veel trial and error (vooral error), ontdekte ik de formule voor succesvolle humor:

  1. Zelfspot werkt beter dan humor ten koste van anderen
  2. Humor gebaseerd op situaties is veiliger dan humor over persoonlijke kenmerken
  3. Plagen kan werken, maar alleen als je elkaar al kent
  4. Woordgrappen zijn hit or miss – gebruik op eigen risico
  5. Humor over dating zelf kan herkenbaar zijn en goed werken

Humor Successen: Wat WEL Werkte

Voor een hondenfoto:
“Je hond is duidelijk fotogenieker dan ik. Geeft hij/zij ook model workshops? Ik vraag dit voor een vriend… *kuch*”

Voor een reisfoto:
“Die foto van jou in Parijs is geweldig! Ik probeerde vorige week een Instagram-waardige foto te maken van mijn ontbijt en het zag eruit alsof ik een voedselgevecht had gehad. Ik kan nog wel wat van jou leren over fotografie ”

Voor een kookfoto:
“Dat gerecht ziet er professioneel uit! Ondertussen is mijn hoogst haalbare gerecht nog steeds pasta met kaas erop. Ik noem het ‘deconstructed mac and cheese’ om het fancy te laten klinken ”

Regel 4: Complimenten Geven Die Daadwerkelijk Betekenis Hebben

Het Probleem Met Oppervlakkige Complimenten

“Je bent mooi.” “Leuke foto’s.” “Je ziet er goed uit.”

Klinkt bekend? Deze complimenten zijn het equivalent van generieke postkaarten – technisch gezien positief, maar nul impact. Ik gebruikte ze constant in het begin van mijn dating avontuur en vroeg me af waarom vrouwen niet reageerden.

Mijn Compliment Epifanie Moment

Ik was aan het chatten met Rachel, een fotografe die prachtige landschapsfoto’s op haar profiel had. In plaats van “mooie foto’s” te zeggen, schreef ik:

“Die foto van de zonsopgang in de bergen is adembenemend! Je hebt echt een oog voor het vangen van dat perfecte moment wanneer het licht net goed is. Foto’s maken is echt een kunst – hoe lang doe je dit al?”

Haar reactie was direct en enthousiast. Ze vertelde over haar passie voor fotografie, hoe ze om vijf uur ’s ochtends opstond voor die ene foto, en we hadden een geweldig gesprek over creativiteit en kunst. Op dat moment realiseerde ik me: complimenten over iemands inzet, talent en passie komen véél dieper binnen dan opmerkingen over uiterlijk.

✨ De SPARK-methode voor Complimenten

(Een Engels acroniem, dus niet alle woorden zijn naar het Nederlands te vertalen met behoud van de eerste letter)

S – Specifiek – noem iets concreets
P – Persoonlijk – sluit aan op de ander
A – Authentiek – wees oprecht
R – Relatable – maak een connectie
K – Kind – blijf vriendelijk

Compliment-transformaties

VOOR: “Leuke foto’s”
NA: “Die foto van je pottenbakles voelt bijna meditatief – doe je dat al lang?”

VOOR: “Je ziet er mooi uit”
NA: “Je straalt zoveel zelfvertrouwen uit in die presentatie-foto – je passie is zichtbaar!”

VOOR: “Cool profiel”
NA: “Van rotsklimmen tot boekenclubs – jij leeft echt voluit!”

Compliment-categorieën die werken

  1. Vaardigheid
    “Je gitaarspel is echt indrukwekkend!”
  2. Persoonlijkheid
    “Je positieve energie spat van je profiel!”
  3. Prestaties
    “Gefeliciteerd met je promotie – dik verdiend!”
  4. Creatief werk
    “Je blog was raak én origineel.”

Regel 5: Houd het Kort Maar Krachtig

Waarom minder echt meer is op datingapps

In 2020 stuurde ik ooit een openingsbericht van 400 woorden. De reactie? Helemaal niks. Inmiddels weet ik beter.

Wat werkt:

  • Aandacht spanne: gemiddeld 8 seconden
  • Ideale lengte: 30–60 woorden
  • >100 woorden: 70% minder respons
  • <20 woorden: vaak te vaag of nietszeggend

De perfecte boodschap bevat:

  • Persoonlijke verwijzing (10–15 woorden)
  • Vlotte vraag (10–20 woorden)
  • Persoonlijkheid (5–10 woorden)
  • Duidelijke uitnodiging tot reactie

Voorbeelden:

(38 woorden)
“De latte art skills op je fotos zijn indrukwekkend! ☕ Ben jij zo iemand die elke koffiezaak test, of heb je één vaste favoriet?”

(42 woorden)
“Die Bali-foto’s zijn magisch! Dat strandrestaurant ziet er top uit. Ik plan zelf een trip – welke plek zou jij absoluut aanraden?”

Vrouwen komen makkelijker weg met korte berichtjes

Vrouwen hebben het iets makkelijker in de online dating wereld. Het blijkt dat het niet echt uitmaakt hoelang een berichtje is, mannen reageren toch wel. Het blijkt dat als een vrouw een bericht aan een man stuurt, de beslissing van de man om een bericht terug te sturen niet van de lengte van het eerste bericht afhangt. Zo bekeken is de belangrijkste functie van een vrouw naar man bericht die van het onder de aandacht brengen van haar profiel.

⏰ Regel 6: Pas op voor spelfouten

Het gebruik van SMS taal zoals cu (see you), w8 (wacht), 8er(achter), ld (lekker ding), xje (kusje of “ik zie je”) en spelfouten zijn de ergste dingen die je in een eerste bericht op een datingsite kunt gebruiken. Veel mensen begrijpen deze woorden niet, en als je spelfouten in je berichtje maakt wekt dat de indruk dat je het bericht niet belangrijk genoeg vindt om op fouten te controleren. Het komt slordig en lui over. Zou jij met een slordig en lui persoon willen daten?

Een aparte uitzondering hierop zijn woorden die met humor te maken hebben, zoals lol (laughing out loud) en haha of hehe. Blijkbaar vinden mensen humor zo belangrijk dat ze andere dingen door de vingers willen zien.

Bonus: De Psychologie Achter Response-Triggers

Waarom sommige berichten meteen een reactie uitlokken – en hoe jij dat kunt inzetten.

Wederkerigheidsprincipe:
Mensen voelen zich verplicht om te reageren wanneer je hen iets waardevols geeft (een oprecht compliment, nuttige informatie, vermakelijke content).

Nieuwsgierigheidskloof:
Creëer een vleugje mysterie waardoor ze meer willen weten.
“Dat koffietentje op je foto… ik denk dat ik precies weet waar dat is, en als ik gelijk heb, hebben ze daar een GEWELDIGE geheime menukaart ”

Sociale Bewijskracht:
Subtiele verwijzingen naar je sociale leven zonder op te scheppen.
“Mijn vrienden zeggen altijd dat ik goeie restauranttips heb – dat Italiaanse tentje waar je over postte staat trouwens al op mijn lijstje om te proberen!”

Tot slot

Hier is de waarheid die geen enkele datingcoach graag vertelt: de juiste persoon waardeert jouw oprechte moeite — en bij de verkeerde persoon doet het er simpelweg niet toe.

Blijf daarom niet hangen in het bedenken van het perfecte bericht waar iedereen op reageert. Begin met het sturen van échte berichten die juist de mensen aantrekken die écht bij je passen.

Je doel is niet om zoveel mogelijk matches of reacties te krijgen. Je doel is om betekenisvolle connecties te maken met mensen die waarderen wie jij écht bent.

Blijf proberen. Blijf leren. Blijf jezelf.

De juiste connecties zijn de moeite waard — en dichterbij dan je denkt.

Veel succes!

Onthoud: datingapps zijn slechts hulpmiddelen om mensen te ontmoeten. De echte magie gebeurt wanneer je je telefoon weglegt en écht contact maakt. Gebruik deze strategieën om gesprekken te beginnen, maar vergeet niet om aanwezig te zijn bij de verbindingen die daaruit ontstaan.

En nu: stuur een paar geweldige eerste berichten! Je toekomstige zelf (en misschien ook je toekomstige partner) zal je dankbaar zijn. ✨

Geschreven door Onno de Boer
Dating coach en ervaringsdeskundige Onno onderwerpt voor DatingGuru.nl datingsites aan een kritische blik. Ook deelt hij hier zijn eigen hoogtepunten en dieptepunten met online dating.

Deel dit artikel

Send this to a friend